Hoe kom je van een sociaal idee naar realisatie? 10 tips

Ben jij bezig met het uitwerken van een sociaal initiatief en zoek je hierbij ondersteuning en inspiratie? Leuk, lees dan verder! Want ondernemen is inspirerend, is nieuwe mogelijkheden opdoen. En zeker ondernemen met social impact kan veel voldoening geven. Maar het opzetten van een initiatief gaat vaak niet over één dag ijs. Omdat ik hoop dat in het nieuwe jaar weer veel initiatieven van de grond komen, hieronder 10 tips:

1. Geloof in jezelf.

Het opzetten van een project begint met een idee waar je in gelooft en vervolgens in heel veel doorzetten en (kleine) stappen maken. Het zit in focus en geloven dat je het kan bereiken. Dit hoeft niet direct. Maar zoals Disney al zei “If you can dream it, you can do it!”

2. Durf risico’s te nemen.

Durf te investeren in je idee of bedrijf. Je weet nooit of een wijziging of investering goed gaat uitpakken (en ook een “mislukking” is een resultaat). Soms leer je zelfs nog meer van wat mis is gegaan dan van wat goed gaat. Tijdens mijn studie psychologie wilden we tijdens onze onderzoeken graag dat de onderzoeksvraag bevestigd werd, maar werd ons gedurende de opleiding geleerd dat zeker ook nietslijkende resultaten (failures) belangrijk zijn om te weten. Zonder stappen te nemen, kom je er ook niet achter of je idee werkt :), dus neem dat risico en ga voor je idee!

3. Heb geduld.

Niet te snel willen. Vaak willen we snel resultaat zien, maar aandacht voor een goede basis heeft soms meerwaarde. Gun jezelf te groeien en te leren. Je zal veel verschillende meningen en inzichten tegenkomen, probeer daar geduldig in te staan. Net als in een auto, de snelle automobilist achter jou kan niet door jouw auto heen. Laat je niet opjutten door anderen. Deel je project op in mijlpalen, want groei gaat via de ene kleine en soms grotere stap na de ander, afhankelijk van wat bij jouw situatie past. Stapsgewijs kom je er wel!

4. Maak een concrete pitch.

Creëer een kort bondig en duidelijk verhaal. Hoe concreter het is wat je aanbiedt, des te makkelijker je het aan de man kan krijgen. Het is daarom belangrijk je idee aan te scherpen tot de kern. Anders ben je te veel tijd kwijt met uitleggen.

5. Social impact.

Creëer sociale waarde door openheid en betrokkenheid te tonen naar je klanten, personeel en investeerders. Werken met aandacht en compassie naar elkaar en naar je omgeving heeft positieve resultaten, blijkt ook uit onderzoeken. Tegenwoordig zien we dat sociale betrokkenheid ervoor zorgt dat mensen meer geneigd zijn voor sociale ondernemingen te kiezen. Je kan nu bijna geen nieuwe onderneming meer starten zonder aan social impact gedacht te hebben. Uit gesprekken met ondernemers komt vaak naar boven dat de kracht zit om je ook in moeilijke tijden aan je sociale missie en visie te houden, dit wekt vertrouwen bij en steun door je achterban.

Zoals Richard Branson mooi zegt: “it’s about finding innovative ways to improve people’s lives.” Hij geeft aan dat je al door je een paar uur per maand te verdiepen in de community om je heen, verrassende resultaten kan zien zowel voor jou, de gemeenschap als je bedrijf. Een aantal vragen hierbij zijn:

  • Welke idealen passen bij jouw bedrijfsvisie?
  • Zijn er groepen in jouw community die support kunnen gebruiken?
  • Zijn er vaardigheden die je kan aanbieden om te leren?
  • Hoe zou jouw team betrokken willen raken?

6. Neem een Board of Advisors.

Leer van degenen die het eerder hebben gedaan of andere disciplines hebben dan jij. Door een ‘Board of Advisors’ aan te stellen met mensen die je waardeert heb je niet alleen sparringpartners of toegang tot meer kennis, of tot een groter netwerk als zij als jouw ambassadeur optreden, maar vooral zijn het mensen die geloven in jou. Leer van anderen, scherp jezelf aan, maar blijf bij je visie!

7. Blijf open staan voor synchroniciteit.

Synchroniciteit is als het lijkt alsof je ineens allerlei ‘toevallige’ ontmoetingen hebt, precies op het juiste moment. Het lijkt op het fenomeen dat als je net een rode auto hebt gekocht, je opeens overal die auto ziet. Zo is het ook vaak met een onderwerp waar je mee bezig bent, als je er open voor staat zie je overal om je heen dingen of mensen die daarbij passen. Focus je op je idee, en houd tegelijkertijd in de gaten wat er nog meer op de markt is, en wie. Je weet nooit welke raakvlakken met een ander idee of product je ineens een heel stuk verder kunnen brengen!

8. Laat jezelf zien.

Toon de passie voor je idee en jou als ondernemer of de visie erachter. Mensen houden van een kijkje achter de schermen.

9. Werk in een keten.

Bij sociaal ondernemerschap wordt vaak in een keten gewerkt of in een samenwerkingsverband met andere bedrijven. Bestudeer eens wie jij kan upliften of wie jou? Is er bijvoorbeeld een stichting die je graag wil steunen? Of kan een bedrijf als sponsor dienen bij jou? Door co-creaties en uitwisseling van diensten of netwerk ontstaan vaak verrassende resultaten!

10. Creëer momentum.

Net als bij crowdfunding, is het ook bij lanceren van een nieuw initiatief het moment van belang, momentum. Je wil graag dat er aandacht is voor jouw initiatief op het juiste moment. Bekijk daarom hoe en wanneer je je idee het best onder de aandacht kan brengen. Misschien zijn er speciale feestdagen of evenementen waar je bij kan aansluiten? Of misschien kan je al een paar dagen voor de lancering gaan aftellen?

 

En misschien nog wel het belangrijkst, blijf zelf als ondernemer in balans!
Een heel goed jaar gewenst!

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.