Crowdsourcing voor Ondernemers. 5 voorbeelden wat je er aan hebt.

Hoe kan je crowdsourcing inzetten voor jouw onderneming? De input van je doelgroep of de inzet van anderen kan soms wonderen verrichten voor een ondernemer. Maar waar vind je die anderen? In dit blog belicht ik een aantal voorbeelden van crowdsourcing die interessant kunnen zijn voor een ondernemer. Wil je er meer over weten? Bel gerust voor een brainstorm of voor de juridische aspecten die erbij kunnen komen kijken.

Crowdsourcing houdt in eerste instantie in dat er naar een oplossing gezocht wordt voor een specifiek vraagstuk binnen een ‘crowd’, een groep. Zoals het spreekwoord luidt ‘twee weten meer dan één’ geldt dat uiteraard des te meer voor een hele groep.

Crowdsourcing en de Deeleconomie

De deeleconomie is afhankelijk van bijdragen door de ‘crowd’. Of dat nu is door het uitlenen van spullen via een deelplatform, het samen met anderen een film maken, het internet of things of je achterban betrekken door ze om feedback te vragen. Het betrekken van grote groepen mensen is tegenwoordig steeds belangrijker en crowdsourcing speelt daar ook een belangrijke rol bij. Hoe ga je daar nu als ondernemer mee om? En past crowdsourcing bij jouw bedrijf?

Crowdsourcing voor ondernemers

Er zijn veel verschillende manieren om crowdsourcing in te zetten voor je bedrijf. Van het heel toegankelijk gebruik maken van een crowdsourcingplatform zoals Fiverr (een platform waar mensen hun diensten aanbieden) tot zelf een crowdsourcingproject opzetten. Hieronder een aantal voorbeelden op een rij en waarom het interessant kan zijn voor jouw onderneming.

1. Inspiratie & Ideeën

Bij crowdsourcing gaat het erom ideeën, inspiraties, suggesties of bijdrages te krijgen vanuit een groep mensen. Het gaat uit van het principe dat in een groep meerdere disciplines vertegenwoordigd zijn. Op deze manier kan een probleem vanuit meerdere hoeken benaderd worden en zal de hulpvrager vanuit al die verschillende visies een passende oplossing voor zijn probleem kunnen vinden. Soms leiden alle antwoorden niet direct tot de oplossing, maar kunnen wel weer tot validatie van of tot nieuwe ideeën leiden.

Als ondernemer kan je een vraag of een wedstrijd uitzetten als je nieuwe ideeën nodig hebt. In het klein kan dat bijvoorbeeld op Twitter door de hashtag #durftevragen te gebruiken, of door een Facebook-poll te maken.

Een heel simpel voorbeeld van crowdsourcing  om nieuwe ideeën te krijgen, is het uitzetten van een wedstrijd voor een nieuwe slogan (ik weet het, het is een wat ouderwets voorbeeld :-), maar het gaat om het principe). Je looft een prijs uit voor de beste slogan, waardoor je veel suggesties binnenkrijgt. Niet alleen kan je hierdoor de pakkende leuze vinden, ook weet je hierdoor meer over wie je doelgroep is, hoe mensen je bedrijf zien, dan wel willen gaan zien (validatie). Daarnaast beschik je nu over meer klantgegevens (data), waardoor verspreiding van nieuwsbrieven en reclame gemakkelijker wordt (marketing).

Het vragen om hulp bij je project of bedrijf leidt ook automatisch tot betrokkenheid. Mensen hebben direct een stem in het proces, waardoor ook jij de behoeftes beter kan afstemmen. Fijn voor iedereen!

2. Een nieuw logo, huisstijl of website nodig? Maar geen ontwerper op het oog?

Heb je een nieuw logo nodig? Een manier om dat te doen is een oproep plaatsen op crowdsourcingplatforms gericht op logo- of webdesign. Zoals een BrandsupplyDesigncrowd of 99Designs. Designers bekijken jouw verzoek en als het ze aanspreekt zullen zij een ontwerp aan je voorleggen. Het voordeel hiervan is dat je meteen kunt zien wat voorn associaties jouw bedrijf oproept bij de designers. Goedkoper en sneller dan een heel marketingonderzoek! Mijn advies hierbij is wel om een logo te kiezen dat niet gebaseerd is op algemene initialen. Zodat je niet het risico loopt het auteursrecht of merkenrecht van een ander bedrijf te schenden. Zo heb ik ooit een wedstrijd uitgezet met de letters CCC. Hier kreeg ik veel reacties op van logo’s die inbreuk maakten op andere logo’s met een C in dezelfde branche.

Bij het platform Fiverr werkt het andersom. Daar bieden de designers zich aan en kan je op basis van hun profiel en de peer-reviews een designer kiezen om jouw logo of website te maken. Je hebt de keuze uit heel veel designers die binnen een bepaald tijdsbestek jouw werk moeten leveren. Lekker snel dus.

3. Betrokken klanten en fansites

Het is echter niet nodig dat er een prijs verbonden is aan crowdsourcing. Er zijn genoeg mensen die anderen willen helpen en hun kennis willen delen. Als jij betrokken blijft bij jouw klanten, bijvoorbeeld via een zakelijke facebookpagina of instagram, kun je daar ook als eerste een nieuw campagne-idee testen of een vraag voorleggen. Een win-win situatie. Doordat jullie elkaar beter leren kennen, krijgen jouw klanten inspraak en kan jij goed inspelen op hun behoeftes. En klanten voelen zich betrokken en serieus genomen. Wat is er fijner dan een positieve achterban creëren die blij zijn met jouw product of dienst?

4. Zelf een crowdsourcing-project starten

Je kan ook zelf een crowdsourcingproject starten. Zoals het maken van een film door de input van anderen (Life in a Day, Entertainment Experience, Where the Hell is Matt?, Caminandes), of een muziekclip met bijdrage van andere muzikanten, of het leren van een nieuwe taal met behulp van  medevertalers (DuoLingo). Waarom zou je dat doen? Omdat een klein project al tot veel goodwill kan leiden, interactie met iedereen die bijdraagt, kans op publiciteit door verspreiding via je netwerk, maar ook tot nieuwe kennis en inzichten. En omdat het leuk is natuurlijk.

Juist door iets weg te geven, kan je als bedrijf soms ook weer verder groeien. Belangrijk bij dit soort projecten is van wie de rechten gaan worden. Ook als je het vrij wilt hebben van rechten, zal je dit moeten regelen.

En daarnaast vergt crowdsourcing ook veel coördinatie en organisatie.

5. Open Data gebruiken voor nieuwe ontwikkelingen

Tot slot is er tegenwoordig steeds meer open data te vinden. Dat zijn gegevens van overheidsinstanties en andere instanties die hun data willen vrijgeven, zodat ondernemers deze weer kunnen hergebruiken voor hun eigen onderzoek of applicaties. Om bijvoorbeeld apps mee te ontwikkelen. Via hackatons zijn al vele nieuwe toepassingen gevonden voor de vrijgegeven data. Op deze manier gebruik je de gegevens van mensen als input voor jouw nieuwe dienst of product. Interessant ook voor de ontwikkelingen op het gebied van Internet of Things.

Kortom, crowdsourcing is het benaderen van een vraagstuk door middel van een ongedifferentieerde massa. En de doelen kunnen daarbij velerlei zijn. Ook de deelnemers kunnen meerdere redenen hebben: van sympathie voor een bedrijf, groep of organisatie tot financiële redenen of naamsbekendheid.

Hieronder nogmaals wat voorbeelden en uitdagingen van crowdsourcing op een rij:

Voordelen op een rij:
–  Betrokkenheid
–  Snel resultaat
–  Validatie
–  Openheid
–  Interactie
–  Publiciteit

Aandachtspunten
– Vergt goede coördinatie
– Juridische aspecten
– Actief investeren in achterban

.

.

.

Wil je zelf aan de slag met crowdsourcing?
Neem dan contact op, dan bespreken we jouw wensen.

+31626997824

.

Gerelateerde berichten:

.

 

 

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published.