Impact storytelling voor een crowdfunding campagne. Hoe doe je dat? 4 tips

afbeelding via iStock


Hoe wil jij dat mensen over jouw campagne praten?
Tegenwoordig moet een nieuw product, dienst of project niet alleen goed zijn, maar ook een goed verhaal hebben. En het liefst impact kunnen maken op iets in de wereld. Hoe doe je dat?

Overtuigen doe je zo!
Je hebt een goed project. Je schrijft op wat je doet en dat moet genoeg zijn, toch? Crowdfunden gaat vaak om het goed vertellen van je verhaal. Het product of dienst is er immers vaak nog niet, dus je moet mensen zien te overtuigen samen met jouw dat risico te nemen. Verwerk in je tekst what is in it for them. Hieronder wat tips over hoe je een verhaal kan laten resoneren met jouw potentiële supporters:

1. Blijf authentiek

Juist omdat met crowdfunding een risico gepaard gaat voor de investeerder, is het vertrouwen in jou, als ondernemer of organisatie zo belangrijk. Vertel mensen daarom het verhaal achter jouw idee. Niet een standaard marketingpraatje, maar een authentiek verhaal met passie, trots of emotie voor je project. Waarom zou iemand het risico lopen jouw product nu al te kopen, in plaats van straks veilig in de winkel? Vertel dus waarom mensen juist voor deze crowdfunding campagne moeten kiezen. Wat maakt het project zo eigen? Welke impact heeft jouw project voor anderen?

2. Wees eerlijk

Naast dat je verhaal eigen is, is het ook belangrijk eerlijk te blijven. Geen dingen vertellen die je niet waar kunt maken.

3. Toon betrokkenheid

Geef in je tekst aan dat je de lezer nodig hebt om je project tot stand te brengen. Praat op een directe toon tot de lezer, door bijvoorbeeld woorden te gebruiken als u, jij, ons. Wat is voor hen belangrijk?

4. Maak het actiegericht

Schrijf niet alleen een mooi verhaal, maar koppel er ook een actie aan. Je nodigt mensen zo uit tot iets te doe. Liefst een investering natuurlijk, maar het kan ook delen met hun netwerk zijn of hulp bij de uitwerking. Een voorbeeld is: Wil je onze campagne helpen delen? Juist door zo’n simpele opmerking wordt iemand getriggerd actie te ondernemen.

Veelgestelde vraag: Hoe lang moet de tekst zijn?

De lengte hangt helemaal af van de soort campagne. Goede doelen-projecten en donatie-projecten zijn vaak wat korter van stof. Bij leningen gaat het er meestal om dat het financiële plaatje klopt en bij rewards-projecten is het afhankelijk van een soort project. Een uitgebreid product of een spel heeft meer ruimte nodig dan bijvoorbeeld een theatervoorstelling. En zeker technische nieuwe producten hebben veel uitleg nodig. Over het algemeen is een korte kernachtige boodschap aan het begin wel een must. Uit onderzoeken blijkt dat campagnes met een tekst tussen de 300 en 500 woorden het meeste geld ophalen.

Succes met jouw verhaal! Leuk als je hier iets over wilt delen.

Heb je nog vragen naar aanleiding hiervan of wil je jouw campagne doornemen? Leg dan je vraag voor voor een kennismaking of bel 06-26997824.

 

 

 

Lees ook:

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.