Co-creatie en Crowdfunding: Lees hoe dit co-creatie festival uitbreidde

Internationaal co-creatie festival een succes en verdere uitbreiding met crowdfunding volgt in 2018.

Het project

Een internationaal co-creatie muziekfestival wil graag uitbreiden, maar wil niet dat het festival een focus krijgt op geld. Het festival is altijd gratis geweest. Zowel artiesten die gratis optraden, als gratis entree voor de bezoekers. Muzikanten van verschillende genres en met verschillende instrumenten komen vanuit alle hoeken van de wereld aanwaaien om samen muziek te maken en workshops te geven en te volgen. Het festival breidt zich elk jaar verder uit, wat super fijn is, maar wat ook leidt tot duurdere soundsystems, duurdere locaties, transport van artiesten etc. etc. Ook zijn er steeds meer vrijwilligers nodig om de boel draaiende te houden.

Wat was de vraag?

De vraag die mij werd voorgelegd was om te gaan crowdfunden, en hoe dat op te zetten zonder de geest van het festival te schaden.

Wat heb ik gedaan? Crowdfunding-methode en co-creatie

De vraag om een crowdfunding campagne op te zetten kwam redelijk last minute. De planning van het festival moest eerst nog in goede banen geleid worden en daarbij kost crowdfunden ook veel tijd en energie. Ik heb toen aangeraden om de crowdfunding op een platform geen doorgang te laten bieden, maar wel te gaan brainstormen met elkaar over andere aspecten die van belang zijn bij een crowdfunding campagne.

Bij dit festival was de co-creatie van belang, maar die waardes waren vooral goed bekend bij de organisatie. Wij hebben het co-creatie aspect meer naar voren gehaald en belicht. Voor elke bezoeker werd nu duidelijk dat het festival om co-creatie gaat en werden ook de workshops daar meer op toegespitst.

Daarnaast hebben we het project als een crowdfunding campagne benaderd, maar de planning opgedeeld in twee termijnen: dit jaar werd de basis gelegd voor de crowdfunding campagne van volgend jaar. Er zijn nieuwe contacten gelegd en nieuwe samenwerkingspartners betrokken.

Resultaat: We hebben het project als een crowdfunding project bekeken, maar de focus gelegd op het vergroten van bereik en co-creaties. Dit heeft zijn vruchten afgeworpen. Het festival was én professioneler én actiever én er waren meer mensen. Er is zelfs al een hele waslijst aan vrijwilligers en artiesten voor het volgende jaar. Nu weet iedereen wat de geest is van het festival en dat er een crowdfunding campagne aan zit te komen!

Wil jij ook een project realiseren? Wellicht is onze methode iets voor jou. Leg vrijblijvend je idee voor. / +31626997824 

 

.

.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published.