Maak je crowdfunding campagne succesvol met de juiste rewards

Zie je campagne als een online winkel, wat verkoop je dan? Naast een sterk campagneverhaal en een realistisch doelbedrag heb je goede rewards nodig om je achterban te motiveren. Datgene wat je verkoopt zijn je rewards. Net als bij een winkel wil je dat de producten die er in staan passen bij jouw brand en aansluiten op je klanten. En dat je winkel er verzorgd uitziet.

Waar let je op bij het samenstellen van je rewards?

1. Kies je soort rewards

Er zijn verschillende soorten rewards. Van het teruggeven van je product of dienst, tot een bedankje, je naam op een aftiteling , een ervaring of een kijkje achter de schermen. Producten kun je bijvoorbeeld met korting aanbieden, juist om zoveel mensen te stimuleren jouw product vooraf te kopen. Of je kunt denken aan speciale edities: producten die enkel gemaakt zijn voor je crowdfunding campagne. Of nodig mensen uit bij je op de werkvloer, geef een rondleiding of een workshop. Belangrijk is dat de rewards passen bij je campagne en dat je achterban ze leuk vindt! Rewards waarbij je community iets speciaals krijgt of waar ze zelf invloed op uit kunnen oefenen, doen het altijd goed. Be creative!

2. Maak ze verzorgd en helder

Maak je rewards simpel en duidelijk. Geef de rewards een titel die bij je project past. Als jouw project rechttoe rechtaan is, ga dan geen rare ‘hippe’ titels geven. Belangrijk is dat je gevers weten wat ze krijgen voor welke prijs. Als je foto’s erbij doet van je rewards, zorg dan dat het een verzorgde look heeft. Dit kan met programma’s als Photoshop maar er zijn ook genoeg appjes om je rewards mooi te tonen. Denk weer aan die online winkel…

3. Laat de rewards oplopen qua prijs

Gemiddeld plaatsen de meeste campagnes zo rond de 8 rewards. Ik heb ook campagnes met 1 of 2 rewards gezien en een game met een mega-lijst aan rewards (die het overigens erg goed deed). Maar wat alle campagnes gemeen hebben is dat de rewards oplopen qua prijs. Het is goed om te beginnen met een klein bedrag, ook al kan je daar weinig voor teruggeven. Vaak zie je bij bedragen van een euro of 5 euro bedank-emails, videoboodschappen en podcasts in return, of je naam ergens bijgeschreven. Die kleine bedragen zorgen ervoor dat je een grote community kan aantrekken en zou ik zeker opnemen. Maar verleid je klanten vooral met bijzondere acties en extraatjes voor een hogere reward te kiezen!

 

Wil je een gesprek over jouw campagne? Bel of mail voor een kennismaking.

 

Lees ook:

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published.